INDYWIDUALNE FORMY WSPARCIA
TERAPIA INDYWIDUALNA DLA DZIECI I MŁODZIEŻY
Indywidualna terapia psychologiczna to swobodna, nakierowana zabawa, rozmowa oparta na odwoływaniu się do naturalnych zainteresowań dziecka i form ekspresji (rysowanie, układanie, lepienie, zabawa zabawkami, nadawanie ról, rozmowa – dzieci młodsze; gry, karty pracy, testy, rozmowa – dzieci starsze, młodzież).
DO KOGO SKIEROWANA JEST POMOC PSYCHOLOGICZNA:
Wsparcie psychologiczne skierowane jest do dzieci i młodzieży, którzy borykają się z problemami zachowania, emocjonalnymi, z wyrażaniem swoich potrzeb, mają trudności w relacjach z rówieśnikami, w komunikacji z rodzicami, rodzeństwem, nauczycielami, spotykają się z licznymi sytuacjami kryzysowymi, np. sytuacja około rozwodowa rodziców, doświadczają zaburzeń lękowych, depresyjnych, adaptacyjnych, odżywiania, psychosomatycznych, doświadczyły bądź były świadkami przemocy, są dotknięte uzależnieniem członka rodziny bądź same w nie popadły.
Podczas terapii dziecka ważne jest zaangażowanie i wsparcie rodziców. Pierwsze spotkanie dziecka z psychologiem jest poprzedzone spotkaniem z rodzicem w celu przeprowadzenia wstępnego wywiadu psychologicznego i uzyskania zgody rodzica na kontakt terapeutyczny nieletniego. Zebranie najważniejszych informacji od rodzica oraz pierwsze dwa, trzy spotkania z dzieckiem pozwalają określić problem i zdecydować psychologowi czy jest potrzebna pomoc i w jakiej formie. Następnie wspólnie z rodzicem i dzieckiem ustalona zostaje forma wsparcia (terapia indywidualna, grupowe zajęcia psychoedukacyjne, wsparcie pedagogiczne, wsparcie psychologiczne rodzica, warsztaty podnoszące kompetencje wychowawcze dla rodziców). W trakcie trwania terapii psycholog w zależności od potrzeb spotyka się z rodzicami, czasami są to spotkania wspólne z rodzicami lub rodzicem i dzieckiem, zdarza się, że na spotkania zaproszeni są inni członkowie rodziny (np. rodzeństwo, dziadkowie) jeśli ma to pomóc w lepszym zrozumieniu i usprawnieniu funkcjonowania psychoemocjonalnego dziecka będącego w terapii.
CELE INDYWIDUALNEJ TERAPII PSYCHOLOGICZNEJ:
- Wykorzystując swoją naturalną aktywność w zabawie i rozmowie dziecko przekazuje ważne dla niego sprawy i problemy pokazując jednocześnie w jaki sposób je przeżywa.
- W trakcie spotkań na bazie tworzącego się zaufania w relacji terapeutycznej pomiędzy młodym klientem a psychologiem możliwe staje się przepracowanie trudnych do akceptacji zmian, trudności blokujących rozwój dziecka oraz nazwanie i wyciszenie negatywnych emocji.
- Spotkania z rodzicami służą temu, by pomóc rodzicom w jak najlepszym rozumieniu swojego dziecka, jego wewnętrznego świata, postrzegania i przeżywania siebie i innych.
MIEJSCE I CZAS SPOTKAŃ:
Indywidualne spotkania z psychologiem odbywają się w Specjalistycznym Ośrodku Wsparcia dla Osób Doznających Przemocy i w Kryzysie w Puławach. Częstotliwość spotkań uzależniona jest od indywidualnych potrzeb oraz sytuacji problemowej. Zazwyczaj jest to jedno lub dwa spotkania w tygodniu. Przewidywany czas trwania jednej sesji terapeutycznej to 45 minut.
OSOBA PROWADZĄCA:
Anna Nowaczek-Orzeł – psycholog dziecięcy w Specjalistycznym Ośrodku Wsparcia dla Osób Doznających Przemocy i w Kryzysie w Puławach.
KONTAKT:
Specjalistyczny Ośrodek Wsparcia dla Osób Doznających Przemocy i w Kryzysie w Puławach, ul. Kołłątaja 64, pokój nr 213, tel. 81 458 67 78
Zapraszamy wszystkie zainteresowane osoby
WSPARCIE PEDAGOGICZNE DZIECI i MŁODZIEŻY
Wsparcie pedagogiczne dzieci i młodzieży to przede wszystkim indywidualne spotkania o charakterze psychoedukacyjnym, których głównym celem jest wsparcie rozwoju psychospołecznego uczestników. Działania pedagoga zawsze uwzględniają potrzeby, aktualną sytuację rodzinną czy trudności szkolne każdego dziecka i są planowane indywidualnie.
DO KOGO SKIEROWANE JEST WSPARCIE PEDAGOGICZNE?
Wsparcie pedagogiczne jest skierowane do dzieci i młodzieży przeżywających trudności bądź kryzysy związane zarówno ze środowiskiem rodzinnym, rówieśniczym lub przebiegiem procesu uczenia się.
CELE ZAJĘĆ:
– wsparcie dzieci w radzeniu sobie z trudnościami w uczeniu się, relacjach rodzinnych i rówieśniczych;
– udzielanie porad w rozwiązywaniu trudności na tle konfliktów rodzinnych lub rówieśniczych,
– wsparcie dzieci poprzez pomoc w nabywaniu oraz rozwijaniu już posiadanych umiejętności społecznych
– rozpoznanie warunków życia i nauki uczestników,
– redukowanie napięć psychicznych powstałych w wyniku niepowodzeń szkolnych.
MIEJSCE I CZAS:
Indywidualne konsultacje z pedagogiem odbywają się w budynku Specjalistycznego Ośrodka Wsparcia dla Osób Doznających Przemocy i Osób w Kryzysie w Puławach przy ul. Kołłątaja 64. Są to zazwyczaj 45 – minutowe spotkania, organizowane w zależności od potrzeb poszczególnych rodzin.
OSOBA PROWADZĄCA
Agnieszka Sosik – pedagog w Specjalistycznym Ośrodku Wsparcia dla Osób Doznających Przemocy i Osób w Kryzysie w Puławach.
KONTAKT
Specjalistyczny Ośrodek Wsparcia dla Osób Doznających Przemocy i Osób w Kryzysie w Puławach, ul. Kołłątaja 64, pokój 212, tel. 81 458 67 78
Zapraszamy wszystkie zainteresowane osoby
GRUPOWE FORMY WSPARCIA
GRUPA DLA DZIECI ROZWIJAJĄCA KOMPETENCJE EMOCJONALNO – SPOŁECZNE
Grupowe zajęcia rozwijające kompetencje emocjonalno – społeczne mają za zadanie pomoc dzieciom w rozwoju psychospołecznym. Podczas spotkań uczestnicy budują pozytywny obraz siebie poprzez odkrywanie swoich mocnych stron, nazywanie emocji przeżywanych przez siebie lub innych oraz poznawanie sposobów ich przeżywania w sposób społecznie akceptowany.
Zajęcia poświęcone są m.in. takim zagadnieniom jak:
- sposoby komunikacji;
- stawianie granic i asertywność;
- okazywanie empatii i zrozumienia czy rozwiązywanie konfliktów.
Wspomniane umiejętności społeczne pełnią ogromną rolę w życiu każdego człowieka i są nam niezbędne już od najmłodszych lat. Zdecydowanie pomagają one w nawiązywaniu dobrych relacji nie tylko w rodzinie ale i w szkole czy grupie rówieśniczej. Ponadto są pomocne w procesie efektywnego uczenia się oraz sprzyjają sukcesom szkolnym.
DO KOGO SKIEROWANY JEST PROGRAM?
Zajęcia rozwijające kompetencje emocjonalno – społeczne przeznaczone są dla dzieci w wieku 7 – 10 lat. Mają one charakter warsztatowy, a metody pracy są dobierane według potrzeb poszczególnych uczestników. Są to głównie rozmowy tematyczne, gry i zabawy dydaktyczne, różnego rodzaju środki plastycznego wyrazu oraz scenki i historyjki obrazkowe.
CELE ZAJĘĆ:
Celem głównym zajęć jest zapoznanie dzieci z różnorodnymi zagadnieniami, które pozwolą im lepiej i sprawniej funkcjonować społecznie oraz radzić sobie z różnymi problemami w ich codziennym życiu. Program ma w szczególności przybliżyć dzieciom wiedzę i umiejętności z zakresu:
- budowania pozytywnego obrazu siebie;
- poznania różnych sposobów komunikacji i ich znaczenia;
- rodzajów emocji i sposobów ich odreagowywania;
- nawiązywania przyjacielskich relacji z rówieśnikami oraz istoty empatii w naszym życiu;
- nabywania umiejętności zachowań asertywnych;
- nabywania umiejętności rozwiązywania konfliktów.
MIEJSCE I CZAS:
Zajęcia rozwijające kompetencje społeczne dla dzieci odbywają się dwa razy w miesiącu w budynku Specjalistycznego Ośrodka Wsparcia dla Osób Doznających Przemocy i w Kryzysie, ul. Kołłątaja 64 w Puławach.
OSOBA PROWADZĄCA:
Agnieszka Sosik – pedagog w Specjalistycznym Ośrodek Wsparcia dla Osób Doznających Przemocy i w Kryzysie w Puławach.
KONTAKT:
Specjalistyczny Ośrodek Wsparcia dla Osób Doznających Przemocy i w Kryzysie, ul. Kołłątaja 64 w Puławach,
tel. 81 458 67 78.
Zapraszamy wszystkie zainteresowane osoby do udziału w spotkaniach
GRUPA DLA MŁODZIEŻY ROZWIJAJĄCA KOMPETENCJE EMOCJONALNO-SPOŁECZNE
Grupowe zajęcia rozwijające kompetencje emocjonalno – społeczne pełnią istotną rolę w procesie terapeutycznym w pracy z dziećmi i młodzieżą. Spotkania te mające charakter warsztatowy, psychoedukacyjny, pozwalają uczestnikom w naturalny sposób skorzystać z możliwości bycia częścią grupy. Odnajdując własną przestrzeń i sposób na funkcjonowanie w relacji z innymi uczestnikami spotkań, młodzież ma możliwość skorzystania z tych doświadczeń w innych miejscach i okolicznościach. Przyglądanie się sobie, swoim reakcjom, myślom, emocjom, odnajdywanie podobieństw i różnic z innymi, a także doświadczanie bycia zobaczonym i wysłuchanym w grupie ma działanie niezwykle wspierające rozwój młodego człowieka.
DO KOGO SKIEROWANY JEST PROGRAM?
Grupowe zajęcia rozwijające kompetencje emocjonalno-społeczne przeznaczone są dla dzieci i młodzieży w wieku od 10 do 15 lat.
Uczestnicy są kwalifikowani na zajęcia po wcześniejszej konsultacji indywidualnej z psychologiem.
Metody pracy z grupą są dostosowane do potrzeb i możliwości rozwojowych uczestników warsztatów. Są to głównie metody aktywizujące, dające możliwość wyrażania własnych odczuć i potrzeb, typu: rozmowy tematyczne, gry i zabawy dydaktyczne, środki wyrazu artystycznego, ćwiczenia, projekty, odgrywanie scenek.
CELE ZAJĘĆ:
Tematyka zajęć jest szeroka, dzięki czemu na warsztatach realizujemy następujące cele:
- kształtowanie świadomości o samym sobie – pozwala na wzmocnienie podmiotowości danej osoby, budowanie pozytywnego obrazu siebie;
- wgląd we własne funkcjonowanie psycho-emocjonalne – umożliwia wyrażenie emocji i rozładowanie napięć w atmosferze wzajemnego szacunku i akceptacji innych uczestników grupy;
- nabycie kompetencji niezbędnych do efektywnej komunikacji, asertywnej odmowy, stawiania granic oraz konstruktywnego rozwiązywania konfliktów – pomaga w nawiązywaniu dobrych relacji w rodzinie, w szkole, w grupie rówieśniczej;
- ćwiczenie samodzielności, zaradności, organizowania swojej pracy – rozwija takie umiejętności jak: logiczne myślenie, kreatywność, stosowanie technik usprawniających zapamiętywanie;
- profilaktyka uzależnień – warsztaty dotyczą mechanizmów uzależnienia od substancji psychoaktywnych, uzależnień behawioralnych (internet, gry komputerowe), form pomocy dla osób borykających się z uzależnieniami. Uczestnicy zostają wyposażeni in. w wiedzę na temat manipulacji, istoty podejmowania własnych i świadomych decyzji, czynników chroniących poczucie własnej wartości, siebie i swoich potrzeb;
- nauka rozpoznawania i wyrażania własnych emocji, poprawnej komunikacji, spędzania wolnego czasu atrakcyjnie a zarazem konstruktywnie;
- niwelowanie skutków doświadczania przemocy w rodzinie i nabycie umiejętności przez uczestników radzenia sobie w sytuacjach kryzysowych i stresujących;
- współpraca i integracja w grupie.
MIEJSCE I CZAS:
Zajęcia rozwijające kompetencje emocjonalno-społeczne dla młodzieży odbywają się dwa razy w miesiącu w budynku Specjalistycznego Ośrodka Wsparcia przy ul. Kołłątaja 64.
OSOBA PROWADZĄCA:
Anna Nowaczek – Orzeł – psycholog dziecięcy w Specjalistycznym Ośrodku Wsparcia dla Osób Doznających Przemocy i w Kryzysie w Puławach.
KONTAKT:
Specjalistyczny Ośrodek Wsparcia dla Osób Doznających Przemocy i w Kryzysie w Puławach, ul. Kołłątaja 64
tel.: 81 458 67 78, 729 921 730
Zapraszamy wszystkie zainteresowane osoby do udziału w spotkaniach